wtorek, 8 marca 2011

Tarta na stole, tulipan w wazonie

Dawniej 8 marca kojarzony był z goździkami i parą rajstop, teraz jest o wiele więcej skojarzeń, bo jest o wiele więcej możliwości świętowania Międzynarodowego Dnia Kobiet, ja jako kucharz, świętuję kulinarnie serwując do świątecznej kawy moje ulubione ciasto. Tarta, bo o niej mowa, to mój zdecydowany faworyt, jednak wersję którą przedstawię dziś robiłam po raz pierwszy, wyszła super dlatego polecam wypróbować, a wszystkim Paniom życzę udanego świętowania:).

Składniki na ciasto:

175g mąki pszennej

1 żółtko

2 łyżki cukru

100g masła lub margaryny

Szczypta soli

Opcjonalnie łyżeczka proszku do pieczenia (ja nie użyłam)

Składniki na masę owocową:

6 dużych jabłek (jeśli użyjemy gotowego musu wystarczą tylko 2 duże jabłka)

2 łyżki mąki pszennej

3 łyżki cukru trzcinowego

1 łyżka cynamonu

1 słoiczek marmolady morelowej lub brzoskwiniowej

2 łyżki masła

Wykonanie:

Zaczynamy od wykonania ciasta. Mąkę, cukier, sól i opcjonalnie proszek mieszamy w misce, dodajemy żółtko i posiekane zimne masło lub margarynę. Całość zagniatamy tworząc kulę, jeśli ciasto jest zbyt suche, można dodać niewielką ilość wody. Gotowe ciasto zawijamy w folię spożywczą i wkładamy na pół godziny do zamrażalki.

W międzyczasie przygotowujemy mus. Oczywiście można tę część pominąć i kupić gotowy mus, ja jednak wolę kiedy mus jest świeży więc zrobiłam własny.

4 jabłka myjemy i obieramy ze skórki, usuwamy gniazda nasienne i kroimy jabłka w kostkę. Następnie tak przygotowane owoce wrzucamy na patelnię i smażymy pod przykryciem aby nie były suche. Pod koniec smażenia, kiedy owoce są już lekko miękkie jabłka słodzimy łyżeczką białego cukru i posypujemy cynamonem. Następnie mielimy całość blenderem na gładki mus. Odstawiamy do wystygnięcia.

Schłodzone ciasto wałkujemy w kształt koła i wkładamy na blaszkę do tarty uprzednio posmarowanej masłem i posypanej bułką tartą (jest to okrągła forma o falbaniastych brzegach), dokładnie dociskamy brzegi. Ciasto nakłuwamy widelcem w kilku miejscach. W tym momencie powinno się ciasto zapiec ok. 10minut w 180 stopniach C, jednak ja tego nie robiłam.

Mąkę, cynamon i cukier trzcinowy mieszamy ze sobą i połową tej mieszaniny posypujemy surowe ciasto.

Obieramy pozostałe jabłka i kroimy na plasterki. Pokrojone jabłka mieszamy ostrożnie z musem i układamy na cieście, dość ściśle. Całość polewamy roztopionym masłem i posypujemy drugą połową mieszaniny.

Tak przygotowane ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni C, pieczemy 30minut.

W trakcie pieczenia się ciasta przygotowujemy konfiturę. Wyjmujemy ze słoiczka i miksujemy blenderem. Po 30 minutach pieczenia smarujemy z wierzchu placek przygotowaną konfiturą i pieczemy jeszcze 10minut.

Ciasto można podawać lekko ciepłe, jednak nie gorące.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że odwiedziłeś mojego bloga, będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz warty uwagi. Pozdrawiam. Anjax