wtorek, 5 kwietnia 2011

Chleb pszenno-żytni z siemieniem lnianym i soją

Na pomysł zrobienia chleba z soją wpadłam już jakiś czas temu, początkowo miał to być chleb jasny, ale dość długo szukałam soi w sklepach. Kiedy już ją znalazłam to chleb jasny zdążyłam upiec (zrobiłam go z sezamem i żurawiną, następnym razem opiszę go na blogu), potrzebowałam spróbować czegoś innego więc znów upiekłam chleb ciemny.

Składniki:

270g zakwasu żytniego

650g mąki, pół na pół żytniej i pszennej ( ja użyłam mieszanki mąk pszennej i żytniej z dodatkiem słodu jęczmiennego i kminku – to moja ulubiona mieszanka)

320ml wody

8g świeżych drożdży

Garść siemienia lnianego i garść soi ( ziarenek, niegotowanych)

Wykonanie:

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać i odstawić do wyrastania na 1,5h (a jeśli zakwas jest świeży czas może się wydłużyć).

Następnie ciasto wyłożyć na omączony blat i wyrobić. Podzielić na 2 części i z każdej uformować bochenek i włożyć do keksówki ( z podanych wyżej składników wychodzą dwie najmniejsze keksówki) wcześniej wysmarowanej masłem i oprószonej mąką, a na spodzie wysypaną płatkami owsianymi. Znów pozostawić do rośnięcia na kolejne 1,5h.

Wyrośnięte ciasto wstawić do piekarnika nagrzanego do 240 stopni C, piec 10minut. Kolejne 10minut piec w temp 220 stopni C, a kolejne 20minut w 200 stopniach C.

Upieczony chleb wyjąć z keksówek i ostudzić na kratce.

Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że odwiedziłeś mojego bloga, będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz warty uwagi. Pozdrawiam. Anjax