sobota, 3 grudnia 2011

Ja pierniczę!

Mamy grudzień, a z jego początkiem wiąże się nie tylko Barbórka, ale i ciasto na pierniki. To, które przedstawię, jest łatwe w przygotowaniu, wymaga tylko 7dni leżakowania, a pierniczki są wyjątkowo smaczne i trzymane w zamkniętym opakowaniu, jeśli dotrwają do świąt, będą miękkie i na pewno nie połamią Wam zębów;). Przepis pochodzi z moich szkolnych zbiorów.

Dziś tylko receptura na ciasto i sposób pieczenia, gotowe pierniczki przedstawię za tydzień.

UWAGA! Przepis jaki podaję jest z aż 6kg mąki, wychodzi z niego ok. 4-5kg gotowych ciastek, w zeszłym roku piekłam z połowy i upiekłam dwa kartony ciastek, dzisiaj zrobiłam ciasto z 1/4 całości i spodziewam się ok. 1-2kg gotowych pierników. Podaję przepis w całości, dlatego, aby każdy mógł dostosować się do własnych potrzeb.

Składniki:

2kg miodu (może być sztuczny, ja takiego właśnie użyłam)

2kg cukru na syrop

2kg margaryny

1750ml wody na syrop

200ml wody na karmel

150g cukru na karmel

4 płaskie łyżeczki świeżo zmielonych goździków

50g cynamonu

6kg mąki pszennej

6 płaskich łyżeczek sody oczyszczonej

6 płaskich łyżeczek amoniaku

6-7 sztuk jajek

250ml oleju

Wykonanie:

Z miodu, cukru, margaryny, wody, goździków i cynamonu ugotować syrop. Należy go cały czas mieszać, aż do momentu zagotowania.

Sporządzić karmel, czyli na suchej patelni zrumienić cukier, następnie wlać wrzącą wodę i energicznie mieszać(uwaga! będzie pryskać!). Karmel wlać do gorącego syropu.

Gotowy syrop przelać do naczynia, w którym będziemy wyrabiać ciasto. Przesiać do gorącego syropu połowę mąki w celu jej zaparzenia. Następnie dokładnie wymieszać.

Do gorącego jeszcze syropu dodawać jajka i szybko wymieszać, aby jajka się nie ścięły.

Pozostawić masę do wystudzenia.

Do wystudzonego syropu dodać pozostałą ilość mąki, sodę, amoniak i olej. Całość dokładnie wymieszać.

Wierzch masy posmarować cienko olejem, przykryć folią spożywczą i odstawić w chłodne miejsce na 7dni.

Po 7dniach, odrywać kawałki ciasta i wałkować na blacie lekko podsypanym mąką. Ciasto powinno być grube na 0.5cm. Należy pamiętać aby nie podsypywać zbyt wiele mąki pod ciasto, gdyż to powoduje że pierniki stają się twarde po upieczeniu.

Piec w 180 stopniach C przez ok. 20minut.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że odwiedziłeś mojego bloga, będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz warty uwagi. Pozdrawiam. Anjax